De Wonderlingen – Brian Selznick (review)

Een schipbreuk, een bijzondere familie en een mysterieus huis. Het zijn drie belangrijke ingedriënten in dit bijzondere boek. Het boek viel me op omdat het voor meer dan de helft bestaat uit illustraties; een soort stripverhaal. Deze prachtige illustraties zetten de toon voor een spannend verhaal waar je als lezer in wordt meegesleurd. In dit filmpje zie een klein voorbeeld van deze mooie illustraties.

In 1766 vergaat het schip de Kraken en spoelt Billy Wonderling aan op een eiland. In 1990 loopt Joseph weg van de kostschool waar hij op zit en klopt aan bij zijn oom Albert Nightingale. Hij trekt bij zijn oom in in diens vreemde huis en ontdekt allerlei verwijzingen naar de familie Wonderling. De zin “Aut Visum Aut Non” (Je ziet het of je ziet het niet) komen steeds terug en Joseph begint – net als de lezer- steeds meer het gevoel te krijgen dat hij het nét niet ziet. Samen met Frankie, die in de buurt woont, gaat Joseph op zoek naar de link tussen Billy Wonderling en zijn eigen leven.

20170426_094240

Dit is een heel bijzonder boek in meerdere opzichten. Ten eerste spelen de prachtige illustraties een grote rol in het verhaal en zijn er niet voor de sier. Selznick heeft met illustraties die op schetsen lijken een verhaal en een sfeer neergezet die de toon van de rest van het boek sterk beïnvloeden.  Ten tweede is het een verhaal dat je steeds op het verkeerde been zet en daar ben ik gek op. De onvoorspelbaarheid maakt dat je het boek eigenlijk meteen voor een tweede keer wilt lezen om te zien welke aanwijzigen je precies gemist hebt. Ten slotte is het verhaal – wonderbaarlijk genoeg – echt gebeurd, althans voor een deel. Het boek is gebaseerd op het leven van Dennis Sever en David Milne, die een prachtig huis hadden vol verhalen. Hun huis is inmiddels een museum geworden en het boek sluit af met een foto van de woonkamer.

Een echte aanrader dit boek, voor iedereen die van spannende mysteries houdt en van mooie illustraties. Vanaf 12 jaar.

De Wonderlingen – Brian Selznick | 2016 | uitgeverij Lannoo | o.a. hier te koop