De Gehoornden – Bianca Mastenbroek (recensie)

Als je hele kleine kinderen hebt, wordt lezen vaak iets wat je tussendoor doet of eigenlijk helemaal niet. Ik ben dan ook zo blij dat mijn kroost inmiddels oud genoeg is om mij de kans te geven mijn geliefde hobby weer op te pakken. Wekelijks fietsen we naar de bibliotheek hier in het dorp en we komen altijd met nieuwe ontdekkingen thuis. Terwijl Wolf en Muis zich vermaken in de speelhoek op de kinderafdeling, hobbel ik even naar de Young Adult boeken om te zien of er nog wat nieuws te lezen staat. Boven op de kast kijkt een gehoornde dame me aan vanaf de kaft van een dik boek. Bingo! Ik ben nieuwsgierig. De Gehoornden door Bianca Mastenbroek gaat mee naar huis.

gehoornden

Magische tweeling

De tweeling Vana en Fokko woont op het eiland Arandia dat door een magische barriere van de rest van de wereld is afgesloten. Als ze op audientie moeten bij de koning, blijkt dat ze allebei bijzonder zijn en een speciale opleiding mogen volgen. Ze blijken namelijk allebei een Gehoornde te zijn; ze krijgen letterlijk hoorns op hun hoofd. In die hoorns schuilt magie en geeft ze grote macht. Vana blijkt een enorm talent te hebben voor het gebruik van haar magie, terwijl Fokko wordt opgeleid tot jager. Hun uiteindelijke taak is het eiland te berschermen tegen de volgers van Rheidor, de kwade god van het vasteland. Dan wordt het eiland aangevallen door de Rheidorianen en worden er barsten in de barriere geslagen, waardoor vijanden naar het eiland kunnen komen. Terwijl Vana de barriere probeert te repareren, gaat Fokko op jacht naar de vijanden die al moordend over het eiland trekken.

Het boek bestaat uit twee delen: Geheugenstrijd en Gewetenstrijd. Het eerste deel, Geheugenstrijd, gaat vooral over hoe Vana en Fokko ontdekken wat ze kunnen en wat de consequenties daarvan zullen zijn. Gewetenstrijd gaat over de macht en verantwoordelijkheden die bij zulke magische krachten komen kijken. De Gehoornden gaat over meer dan alleen maar de strijd tussen twee volken. Beide hoofdpersonages maken een behoorlijke ontwikkeling door. Van licht naar duister en weer omgekeerd.

Het boek is spannend en je kunt je goed in de personages inleven. Een echte aanrader voor fantasy liefhebbers. Vanaf ca. 12 jaar.

De Gehoornden – Bianca Mastenbroek | 2016 |Uitgeverij De Vier Windstreken| o.a. hier te koop in hardcover en e-book