Bloedzusters (Annejoke Smids) – recensie

Ik ben zo ontzettend veel te oud voor dit soort boeken (officieel dan) maar ik blijf ze maar lezen: historische jeugdboeken. Al vanaf het eerste Thea Beckman boek dat ik las – ik geloof dat het Hasse Simonsdochter was – vond ik het idee dat een deel van het verhaal waargebeurd was, ontzettend intrigerend. Want dat is wat dit soort boeken onderscheid van gewone Fantasy boeken: de kastelen hebben echt bestaan of nog beter, je kunt ze nu nog bezoeken. De helden en heldinnen zijn vaak ook gebaseerd op echte mensen en als je een oud stadscentrum of een museum bezoekt kun je soms nog flarden van hun levens terugvinden.

De schrijfster van dit boek – Annejoke Smits – kende ik al een beetje omdat ze lid is van de Schrijvers van de Ronde Tafel, die allemaal historische jeugdboeken schrijven. Thea Beckman herself was ook lid van deze schrijverskring. De Schrijvers van de Ronde  Tafel ben ik al eens tegengekomen in het Archeon en ik was al meteen ontzettend geinteresseerd, aangezien ik bij Wolf ook een liefde voor dit soort boeken begin te zien.

bloedzusters

Dit boek speelt zich af in Alexandrië, Egypte en is gebaseerd op de moord op de zus van de bekende Farao Cleopatra, Arsinoë. Cleopatra haatte haar zus – niet zo gek als je bloedeigen zus je van de troon wil stoten – en verbande haar eerst naar Turkije, om haar vervolgens te laten vermoorden. Een aantal jaren werd het lichaam van de zus gevonden, wat de inspiratie gaf voor dit boek.

Het verhaal gaat niet over Cleopatra en Arsinoë, maar over twee andere zussen: Satamon en Djeme. Satamon is Farao geworden nadat hun ouders verdrinken tijdens een boottocht. Djeme leeft een vrij onbezorgd leven, al mag ze steeds er minder op uit gaan van haar oudere zus. Dan ontmoet ze een man die haar vertelt dat de dood van haar ouders geen ongeluk was. Samen met haar bediende, Kai, gaat Djeme op onderzoek uit en raakt hoe langer hoe meer verstrikt in gevaarlijke politieke spelletjes.

Het is een heel spannend verhaal met meerdere lagen. Ten eerste is er het politieke spel waar de zusters in terecht komen en wat steeds gevaarlijker wordt. Om Farao te kunnen worden moet je meedogenloos zijn en zelfs kinderen kunnen dan een obstakel worden. Ten tweede is het ook het verhaal van een jonge vrouw die voor het eerst de wereld buiten haar eigen vertrekken begint op te merken en zich afvraagt wat haar plaats in dat alles moet zijn. Ook de band tussen Djeme en haar bediende Kai speelt een belangrijke rol. Tenslotte gaat het ook over de relatie tussen twee zussen, die ondanks hun bloedband niet altijd weten of ze elkaar wel kunnen vertrouwen.

Ik vind Djeme als personage heel goed neergezet. Ze is niet alleen maar een lieve, leuke heldin van het verhaal, maar is ook roekeloos, koppig en maakt soms keuzes die je als lezer niet zou maken. Dat wordt heel mooi in beeld gebracht doordat we haar soms bekijken door de ogen van haar bediende (en trouwe vriend) Kai. Hij ziet dingen veranderen en gebeuren waar hij als eenvoudige bediende geen macht over heeft.

Al met al een mooi geschreven spannend verhaal, dat ons een kijkje geeft in het Alexandrië van voor onze jaartelling. Zeker een aanrader voor iedereen die van historische jeugdboeken houdt, maar ook voor fantasy lezers zeker de moeite waard!

Bloedzusters – Annejoke Smids | 2017 | Uitgeverij Ploegsma | o.a. hier te koop