Het konijn dat in slaap wil vallen (review)

Zit je je ook wel eens af te vragen wanneer je kind nou gewoon eens gaat SLAPEN? Of heb je – net als ik – een kind dat vreselijk lang kan liggen mijmeren in plaats van lekker in slaap te vallen? Dan moet je dit boek eens proberen: Het konijn dat in slaap wil vallen

Je denkt misschien dat dit weer zo’n hype is waar ouders massaal in trappen. Dat was in ieder geval wat ik eerst dacht. Wolf is nooit een erg goede slaper geweest en tegenwoordig kan hij erg lang liggen denken over van alles. Toen ik op internet een paar jubelende reviews las, wilde ik het toch eens proberen. Vooral het idee dat je je kind niet dwingt om te slapen, maar juist op een zachte manier begeleid bij het in slaap vallen, sprak me aan.

Het verhaal gaat over Kobus Konijn die op een soort queeste gaat om in slaap te vallen. Maar dan Heel Saai. Het verhaal zelf is niet het werkende bestanddeel. Dit boek is geschreven op zo’n manier dat je kind zich kan ontspannen en lekker in slaap valt. Door soms zacht te praten en soms dingen te benadrukken gaat hij/zijn steeds meer in het verhaal op en valt samen met Kobus Konijn in slaap. Ik moest wel even wennen, want het leest absoluut niet als een gewoon voorleesboek. De zinnen zijn soms een beetje vreemd geschreven, omdat je de nadruk op bepaalde combinaties van woorden moet leggen. Er zijn ook instructies om op bepaalde momenten te gapen.

Maar, wérkt het nou of niet? Ja het werkt! Wolf ging van rondklimmen in zijn bed op pagina 1 naar gaan liggen bij pagina 3 en bij pagina 5 was hij vertrokken. Echt waar! Het werkt elke keer als ik het voorlees en hij vraagt er nu soms zelf om als hij moe is! Bij Muis werkte het iets minder goed. Ze is natuurlijk pas twee en ik denk dat een hoop van de tekst nog een beetje aan haar voorbij gaat. Maar ook zij valt in slaap.. al duurt dat wat langer. Wolf kan het met zes jaar natuurlijk wel volgen en die valt keurig in slaap.

Ik raad het boek zeker aan als je je kind wilt helpen ontspannen. Let op: Het is geen quick fix! Je moet het boek helemaal uitlezen en daar ben je wel even mee bezig. Maar als het alternatief is dat je om tien uur ‘savonds nog steeds een spokend kind hebt, lijkt me dat de tijdsinvestering wel waard.